La por ens transforma en èssers que restem immòbils davant de les injustícies. La por ens condueix a un desterrament del pensament crític i de l’acció responsable. La por ens paralitza i ens cosifica, ens trasforma en objectes fàcils de manipular. En els temps que corren la por resulta ser un mal company de viatge però, malauradament, constitueix un dels ingredients bàsics del populisme, el qual ens allunya cada vegada més dels valors democràtics. Ho havia anticipat Hannah Arendt en els seus estudis sobre els totalitarismes de la primera meitat del segle XX. El gran problema, afirmava, és que quan la por ho domina tot estem adobant el terreny per, en primer lloc, propiciar l'aparició de lideratges populistes i, més tard, obrir la porta a la intolerància i al totalitarisme. La por ho impregna tot, permetent allò que en altres circumstàncies seria inadmissible i justificant allò que és injustificable.
L’assagista
Tzvetan Todorov (Sofia, 1939) en el seu nou llibre, Los enemigos de la
democracia ens explica que existeixen tres formes de desmesura, en oposició
a la moderació, virtut per excel.lència democrática. Una virtut que resulta
necessària per limitar la desmesura o els excessos que afecten la democràcia.
Els seus enemics o vicis, en termes aristotèlics, són el messianisme polític,
l’ultraliberalisme i el populisme. El messianisme polític representa una
desmesura perquè esdevé populisme. La promesa del paradís perdut per part d’un
representant del poder, el poble es converteix en massa acrítica i passiva. Per
exemple, quan tenim por de perdre la feina, la casa i ser incapaços de
proporcionar sustent a la família. El gobernador té pràcticament “carta blanca”
per prendre les mesures oportunes, el poble resignat no es subleva i espera que
el salvin de la situació nefasta on es troba. Estratègies que van
ser emprades per tots els liders totalitaris en un passat no gaire llunyà.
L’ultraliberalisme com altre enemic interior de la democràcia és també una
desmesura, de forma òbvia per molts de nosaltres. La dictadura dels mercats que
subestimen i controlen les accions i lliures pensaments de les persones. . La
ideologia ultraliberal ha associat la idea de prosperitat a la de la llibertat
d’aquests mercats. Els estats democràtics estan al seu servei. Per Todorov el
fonamentalisme neoliberal liquida la societat.
El
tercer enemic de la democràcia és el populisme. Segons Todorov, els presumptes
demòcrates que ens governen el fan servir cada vegada més. El populisme de
dretes s'obsessiona amb l'amenaça dels estrangers i els veuen com un greu
perill que atempta contra la societat i l’estabilitat social i econòmica del
país. La xenofòbia es una xacra social que es troba en expansió, que s'utilitza
de forma demagògica per uns representants que no pensen en el futur, sinó en
seguir el corrent de la multitud per a justificar la seva autoritat
inapel·lable amb reiterades invocacions als perills que ens amenacen si no els
seguim.
Todorov
defensa la virtut, la mesura, la moderació i la lluita contra els vicis, els
excesos i els enemics de la democràcia. Per aconseguir-ho proposa mirar-nos a
nosaltres mateixos, ser crítics, indignar-nos davant de la injustícia i que
aquesta indignació esdevingui acció política. Només dins de la col.lectivitat
trobem la solució. La solitud i l'aïllament –com afirmava Thomas Hobbes–
alimenten les pors que justifiquen el Leviatan, aquell monstre totalitari que
ens salva dels perills d'una mort imminent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada