Estic rellegint El Dhammapada
traduït per Elisabet Abeyà, des de la versió anglesa de Joan Mascaró. El Dhammapada
és una de les obres mestres de la literatura budista índia on s’hi recopilen
les idees més importants del budisme. Segons el propi Joan Mascaró, a la
introducció d’aquesta obra, que puc qualificar d’enlluernadora i imprescindible per als profans i experts
en el tema. Ens mostra (pàg 8) que el Dhammapada és el cami de la Veritat,
el camí de la llum, el camí de l’amor, el camí de la vida, el camí del Nirvana.
El camí del Dhamma, suggereix el recte camí de la vida que fem amb les nostres
passes, les nostres pròpies accions i que ens mena a la Veritat suprema.
No és la meva intenció, en
aquesta ocasió, de parlar-ne sobre el budisme ni les obres sagrades de la
literatura índia, sinó de fer-vos partícips, arribant a les acaballes del
2013, de descobrir l’obra de Joan
Mascaró, la meva gran troballa d’enguany. Nascut a la Mallorca rural (Santa
Margalida, 1897) mai ha rebut la consideració i la difusió que li pertoca. De
fet, per molts ha estat totalment desconegut, suposo que ser místic, poeta i
un un dels més prestigiosos orientalistes
que han existit com haver realitzat les
millors traduccions de les Upanishads, el Dhammpada i la Bhagavag Gita del
sànscrit a l’ànglès, no és un mèrit prou destacat. Vaig conèixer la seva
existència a unes Jornades
d’Educació per la vida, que van tenir lloc a finals d’aquest estiu a
Pollença. Les Jornades mostraven la necessitat d’un canvi de paradigma
educatiu, que es caracteritza bàsicament per difondre un missatge d'arrelament a la Terra, de
consciència planetària i comunitat Universal. Enfocament que beu de moltes
fonts, però una d’elles és la del budisme. Així de forma transversal sorgia
l’obra de Joan Mascaró, qui rebia un homenatge amb un documental, que és
Llànties de foc (no vos ho perdeu).
Destaco d'aquest mallorquí, el
seu coneixement en profunditat de les religions orientals i occidentals i la seva capacitat de cercar l’Universal entre totes les tradicions que
provenen de camps tan diversos com la literatura, la filosofia i la religió.
Una de les seves tasques primordials és la recerca de nexes comuns que brollen
al llarg de la història espiritual de la humanitat. Ambiciós projecte que
m’agrada comparar al d’una aranya que construeix la seva tela. Fils cap amunt i
cap avall, per un costat i per un altre. Al final, tens davant teu un
espectacle meravellós. Les relacions, els fils són des de poetes com Jorge
Manrique, Shelley, Keats, Wordsworth, Shakespeare, com espiritualistes
japonesos del talant de Dr. Daisetz T. Suzuki, com del camp del misticisme: San
Joan de la Creu, Santa Teresa, Plotí, com de la religió cristina i el taoisme. Aquesta habilitat de relacionar
i posar en comú camps tan diversos, la seva senbilitat a l’hora de captar
l’Universal i la seva comprensió de l’espiritualitat humana són elements claus
que ens pot facilitar el despertar que tant reivindiquen les grans obres
espirituals. Fer-nos despertar en un
temps que sembla poblat de gent adormida. Mascaró ens indica a la mateixa introducció (pàg 9):
El
progrés de l’home en aquesta terra és un lent despertar, i cada visió poètica o
artística i cada descoberta és un despertar; però darrere les visions de l’home
d’alguna cosa infinita en el finit i d’alguna cosa eterna en les coses que
passen, que fan possible les creacions de l’art i la poesia i tots els
descobriments de la ciència, hi ha el gran despertar a la llei del Dharma,
l’etern Nirvana, el Regne del Cel.
Retorna al missatge del despertar i de la visió a les
darreres paraules de la introducció (pàg 42).
Una mirada contemporània i un missatge encissador per l’any 2014.
Les paraules de Dhamma són paraules de Veritat. El missatge de Buda és
un missatge de joia. Ell va trobar un tresor i vol que seguim el camí que porta
a en aquest tresor. Diu a l’home que es troba en una profunda foscor, però
també li diu que hi ha un camí que mena a la llum. Vol que ens elevem d’una
vida de somnis a una vida superior on
l’home estima i no odia, on l’home ajuda i no fereix. La seva crida és
universal perquè crida a la raó i a l’universal en tots nosaltres: “Ets tu qui
has de fer l’esforç. Els Grans del passat només ens mostren el camí”. Assoleix
una harmonia suprema de visió i de
saviesa posant la veritat espiritual en la prova crucial de l’experiència; i
només l’experiència pot satisfer la ment de l’home modern. Vol que estiguem
vigilants i desperts i vol que cerquem i trobem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada