Els filòsofs Jonathan Dancy i Hilary Putnam han intentat respondre a la pregunta: Què és el real? Dancy tracta aquest tema a partir de la hipòtesis coneguda com “el cervell a la cubeta”.
"Vostè no sap que no és un cervell
suspès en una cubeta plena d’un líquid en un laboratori, connectat a un
ordinador que l’alimenta amb les seves experiències actuals sota el control
d’algun científic enginyós (benèvol o maligne, segons el seu gust). Ja que
vostè fos un cervell així. assumint que el científic té èxit, res dins les
seves experiències podria revelar que vostè ho és, ja que les seves
experiències són, segons la hipòtesi, idèntiques a les d’alguna cosa que no és
un cervell dins la cubeta. Atès que vostè solament té les seves pròpies
experiències per saber-ho, i aquestes experiències són les mateixes en
qualsevol situació, res podria mostrar-li quina de les dues situacions és
real" (Introduction to Contemporary Epistemology, 10).
L'experiment en molts
sentits és una revisió contemporárea de la hipotèsi del geni maligne proposta
per René Descartes a la seva obra Meditacions
metafísiques. Hilary Putnam, en la mateixa línea argumentativa,
introdueix aquest mateix problema amb les següents paraules:
Imagineu
que totes les sensacions que teniu, com per exemple, la d´estar llegint aquest
article, són causades per uns electrodes
situats al vostre cervell que transmeten els estímuls elèctrics d´una
computadora superpotent, que us
subministra tota una representació
d´allò que creieu el món real. (...) En realitat, podríeu no tenir cos, podríeu
ser simplement un cervell col.locat a
una cubeta plena de nutrients que el mantenen en vida. Quan creieu anar passejant per un parc, és la computadora
que us subministra totes les experiències dels arbres, de les fulles dels
arbres, dels nus de les soques, dels cants dels ocell, etc. Teniu totes les sensacions corresponents a anar caminant. (...) Però en
realitat, res de tot això existeix, només tu, el teu cervell, la sala on ets,
la computadora i el científic que la manipula. Però no hi ha arbres, ni cases,
ni amics, ni ocells. (Aquest exemple apareix en Hilary Putnam,
Razón, verdad e historia, Tecnos, Madrid 1990)
Putnam, també amplia la història del “cervell a la
cubeta”, a una situació que ens recorda molt
la història de la pel.lícula
Matrix.
“En comptes de tenir només un cervell a la
cubeta, podem imaginar que tots els éssers humans (o tots els éssers amb
sensacions) són cervells a la cubeta (o sistemes nerviosos a la cubeta en el
cas en què éssers amb només sistemes nerviosos comptin com a éssers amb sensacions)
Per descomptat, el científic malvat hauria d’estar fora, o no? potser no hi
hagi cap científic maligne, potser (encara que sembli absurd) l’univers
consisteixi només de maquinària automàtica que té cura d'una cubeta plena de
cervells i de sistemes nerviosos. Ara suposem que aquesta maquinària automàtica
està programada per donar-nos a tots una al·lucinació col·lectiva en comptes
d’un cert nombre d’al·lucinacions aïllades. Així quan em sembla que parlo amb
vostè, a vostè li sembla estar sentint les meves paraules... Ara vull fer una
pregunta que semblarà molt ximple i obvia (almenys per a algunes persones,
incloent alguns filòsofs molt sofisticats), però que ens portarà a vertaderes
profunditats filosòfiques amb certa rapidesa. Suposem que tota aquesta història
fos realment vertadera, podríem, si fóssim cervells a la cubeta d'aquesta
manera, dir o pensar que ho som?” (Reason, Truth, and History, 7).
La teoria
del geni maligne de Descartes, la hipotesi del cervell a la cuveta y Matrix
qüestionen la teoria que afirma que podem conèixer la realitat tal com és
(realisme metafísic). Descartes, respondria que l´únic que podem conèixer són
les meves idees i que aquestes respresentacions no podem saber si són
reals.
Us deixo
un documental sobre Matrix que mostra algunes de les qüestions filosòfiques que
es plantegen al llarg de la pel.lícula.
http://www.teledocumentales.com/fuentes-de-matrix-el-regreso-a-las-fuentes-filosoficas-de-la-vida/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada