Enguany he
iniciat una activitat de DIARI FILOSÒFIC a l’assignatura de Filosofia i
ciutadania de 1r de Batxillerat. Ha donat bons resultats i volia compartir-la
amb tots vosaltres. L’ha he començat a desenvolupar també com a procediment a l’àmbit
de l’assessoria filosòfica. M'he inspirat en l'enfocament sapiencial i la metodologia de Mónica Cavallé. Podeu veure fragments d'alguns dels diaris i més informació a http://aslowthinking.blogspot.com.es/
L'activitat que vaig presentar als meus alumnes és la següent:
Introducció.
Totes les grans tradicions han coincidit en afirmar que és en el
coneixement d’un mateix on resideix la virtut (l’hàbit que ens dirigeix a la
felicitat) i constitueix l’essència de la sabiduria. El savi reconeix la seva
ignorància i sap que el món només s’entén si ens entenem. Per tant, la pregunta
clau és: Qui som jo? Com diu Sòcrates una
vida no examinada no mereix ser viscuda.
Ja sabeu que és a
partir de l’explicació i la descripció com adquirim coneixements objectius,
però és quan incorporem el coneixement a la nostra pròpia experiència quan
podem parlar de saviesa. Es tracta, doncs, d’un coneixement que té a veure amb
la nostra identitat a través d’experiències sentides i viscudes, i que vivim
des de nivells més profunds i radicals.. Els primers filosòfs, lluny d’elaborar
sistemes teòrics, proposaven un model de vida propiciador del coneixement d’un mateix, que és l’únic
que pot ser transformador. La filosofía, als seus inicis, cercava accedir al
vertader coneixement, que es fonamenta en la comprensió i dóna lloc a la
“visió” o a un “despertar”. És una invitació a viure amb l’aspiració de cercar
la veritat, d’una vida autèntica i més lliure. La comprensió profunda ens
transforma ja que equival a un nivel nou de conciència: s’accedeix a una nova manera de ser i de mirar.
El diari filosòfic.
L’objetiu
principal del diari és el de proporcionar una eina que ajudi a la clarificació
i comprensió de situacions problemàtiques i, per tant, ens proporcioni un millor coneixement de
nosaltres mateixos. Comprensió que està orientada a assolir un major nivell de
consciencia. Partim de tres supòsits: a) S’enten que la ignorància, és a dir el
desconeixement del que som provoca situacions conflictives; b) com a consequència
del supòsit anterior no s’han de jutjar a les persones, sinò que analitzem les
accions; c) els canvis vertaders venen a través de la comprensió; d) S’enten
que tot és comprensible, malgrat no ho sembli.
Totes les accions tenen un sentit.
Es tracta de
centrar-vos en un problema, situació que us generi certa preocupació, malestar,
tristesa, por, angoixa o malestar. No ha de ser necessàriament una experiència
que sigui molt íntima però sí que es doni de forma regular al llarg del temps.
Passes:
Evidentmente no hi ha que fer-ho tot de cop. Es va treballant poc a poc cada part. Penseu que és una activitat que es desenvolupa al llarg de la segona avaluació. Envieu-me al meu correu el que
aneu reflexionant i escrivint. Rebreu una resposta meva sempre que us
ajudi a una profundització i comprensió
mès àmplia de l'activitat.
1) -
Descripció
detallada del problema o situació. Exemple: Vull estar còmoda i relaxada amb
els meus àmics però no acabo d’aconseguir-ho…….Fixeu-vos que ha de ser una
descripció. Eviteu fer interpretacións o cercar les causes del problema
plantejat (jo crec que això em passa
perquè…). El tema escollit heu de comunicar-m’ho abans d’una setmana. Teniu en
compte que realment aquestes situacions problemàtiques es generen per tenir
idees limitades, prejudicis o creences errònies, que fan que m’identifiqui amb
elles.
2) -
La
situació problemàtica es dóna només en aquest àmbit o es dòna també en altres
(familia, escola, àmics, desconeguts). Es tracta de indagar sobre el que
s’anomena la vostra FILOSOFIA OPERATIVA (és el pensament que dóna lloc a les
nostres emociones, conducta i accions) i es pot esbrinar a partir del que es va
repetint en diverses situacions.
3)
-Emocions,
sentiments i conducta que es donen en aquestes situacions. El més important és
que us fixeu no en el que penseu, sinó en el que sentiu i el vostre
comportament. PATRONS DE CONDUCTA.
4) -Poseu veu a aquestes emocions. Es tracta de
fer evident el DIÀLEG INTERN on existexen els judicis que són limitats, els
prejudicis o les males comprensions.
5) -
Extracció
de creences.
6) -
Questionament
de les creences.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada