Descartes es considera el pare de la filosofia moderna, a l’introduir el
concepte de subjectivitat que esdevé un
element fonamental i central del procés del coneixement: el subjecte que pensa i representa el món a través de les idees. Aquest descobriment, la res cogitans, ve donat per la creença
de que la raó té un paper essencial en la teoria epistemològica cartesiana. La confiança absoluta en la raó, prové d’un dels principis del
racionalisme que defensa la infal.libilitat d’aquesta. Descartes, afegeix que sempre que s’apliqui un bon
mètode, que ens permeti evitar l’error, a l’utilitzar correctament les nostres capacitats naturals
mentals, que són la intuïció i la deducció. La veritat és entesa com a certesa i és, de fet,
quan troba el primer principi indubtable –aplicant el dubte metòdic- el
cogito ergo sum, que és una certesa
evident, és a dir, una idea clara i distinta, i que constitueix, a més, el criteri de certesa establert per
Descartes. Es tracta d’un concepte de la veritat, que s’ajusta a la veritat com
a correspondència de la realitat i l'enteniment (veritas est adaequatio rei et intellectus). D’aquesta forma perd, segons Heidegger
l’Ésser el seu estatus ontològic i la qüestió sobre l’Ésser queda relegada,
per tant, a una res cogitans que pensa
el món, convertint-se aquest en un
objecte, una res extensa. Des de
Descartes, la subjectivitat de l’home será la referència, mesura i fonament
últim de l’ens, que és concebut com a substància.
Heidegger
crítica la metafísica que s’oblida de l’Ésser.
Considera que a partir de Plató i
Aristòtil, es produeix una situació en la qual l’ésser humà és considerat com
un ens que tracta d’apoderar-se del coneixement de la
realitat a través de l’enteniment. D'aquesta forma, es produeix la nivelació de l’ésser i l’ens, un ens que
pensa l’ésser però que no deixa mostrar l’Ésser perquè esdevé un objecte que
l’home ha de controlar, calcular i dominar. Heidegger proposa la decontrucció i
retornar, d’una forma experiencial –no intel.lectual- als conceptes grecs
originaris del període presocràtic. Alguns dels conceptes grecs que recupera són el de
filosofía, pensar i veritat. El primer, correspon al vocable grec philo (amor) i sophia (coneixement). L’amor s’entén com a unió, reunió del pensar
y el Lógos. És necessari comprende que el Lógos, s’entén com Légein i, per tant, la paraula ens posa
en presència del que ella nombra i no davant de la significació de la paraula.
Per a Heràclit, l’amor a la saviesa és ser Unitat amb el Lógos i pensar en ell i des
d’ell. És deixar que el Lógos sigui, pensi i parli en nosaltres: No escoltant-me a mi, sinó al logos, és savi confessar que totes les coses són u (50) . Una teoria de la no dualitat, que mostra la
identitat del pensar i el Lógos, i que fa patent la presència de l’Ésser i que
trascendeix la dualitat. Més endavant, l’amor oblidarà l’Ésser i s’entendrà com
un amor, que és aspiració, apoderament del coneixement, que passa a ser considerat
objecte i perdent, per tant, la unitat que existía en Heràclit o Parmènides.
De forma
similar, esdevé el mateix en el concepte de veritat que és concebut per
Parmènides com alétheia, que està formada per la privació (a) del verb
lanthano, que significa estar o romandre ocult. L’Ésser s’amaga i oculta, es
desvela o desoculta i mostra la veritat. Una
concepció de la veritat no dualista i que contempla la veritat com una unitat entre
l’ésser i el pensar. Aquest desocultament té el seu fonament en el Dasein. Dasein és una
expressió que Heidegger compren des de l’existència humana en tant que àmbit de
comprensió de l’Ésser: És un ésser (Sein) aquí (Da). L’Ésser és l’espai de
l’home i aquest, alhora, és el aquí de l’Ésser, el lloc en el qual l’Ésser pot prendre
consciència, mostrar-se i desvelar-se en l’ens. No es tracta, doncs, d’un ens
que pensa l’Ésser sinó de comprendre –veure- l’ésser a través del ens.
L’essència de la veritat entesa com el deixar ser a l’éns. L’essència de l’Ésser
és, per tant, la llibertat i esdevé pura possibilitat de ser.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada